Heksinki - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Elly niet belangrijk - WaarBenJij.nu Heksinki - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Elly niet belangrijk - WaarBenJij.nu

Heksinki

Door: Finlandia

Blijf op de hoogte en volg Elly

12 Juni 2010 | Nederland, Amsterdam

Mijn vorige blog ging over contrast. En dat was het wel.
De leuke zaken daar bepaal ik me daartoe. We hebben tijdens ons verblijf in Helsinki ons best vermaakt. Bekeken hebben we het museum van moderne kunsten Kiasma. Daar waren twee drie grote tentoonstellingen. Een tentoonstelling met Mediatechnieken, waarin edward is geinteresseerd. Leuk, en boeiend om te zien, maar wel tijdrovend. Een schilderij kun je voorbij lopen, maar met mediatechniek, wil je de essentie begrijpen dat kost het heel veel tijd. E was een opstelling met thematiek. Ongeveer acht schermen die waren opgehangen en beurtelings werd een scherm geactiveerd. Al gaande werd duidelijk dat er beroepen waren gekozen en dat beelden werden vertoond die alles te maken hebben met pesten op het werk maar dan in dat beroep. Heel subtiel, maar heel knap gedaan. Indrukwekkend, maar je werd er niet vrolijk van. Er was ook een werk te zien van een van de docenten van de Universiteit waar Edward studeerde.Hij heeft getracht te verbeelden hoe je je eigen eiland in de zee kan aanleggen. Boeiend en herkenbaar.

Een andere tentoonstelling ging over een Finse schilder. Opvallend was dat vanuit elk schilderij je dezelfde ogen aanstaarde. Bikkelhard en zonder liefde.

Vervolgens was er een expositie van een fotografe.Afwisselend en en ook prachtige foto's met soms is iets van beweging erin, doordat allerlei foto's achterelkaar waren geplaatst en dan als film werd afgebeeld.

In de middag zijn we naar de Kaapelli geweest. Dits is een Cultuurcentrum gevestigd in voormalige kabelfabriek en waar nu een groot aantal kunstenaars werken of exposeren. tevens in hier het Fotografiemuseum van Finland gevestigd. Je kon daar kennismaken met een uiteenlopend werk van een aantal kunstenaars.

Ronduit boeiend en leuk dat het aan de andere kant van Helsinki lag zodat we tijdens de autorit heel wat van Helsinki hebben gezien.

Na het eten zijn H. en ik naar Lahti gegaan. We hadden daar een hotel geboekt, waar we goed en rustig hebben geslapen na de heksenketel in Helsinki. Dat we in Helsinki geen accomodatie meet konden krijgen was te wijten aan het feit dat alles was volgeboekt vanwege een groot congres van 7000 mensen. Er was geen hotelkamer meer te krijgen. Ik moest wel lachen want de meeste mensen snapten niet dat wij liever op een uur afstand zitten dan in lawaai van de stad.